Information på lättläst svenska för om registrering
Vi samlar fakta om många patienter
Då kan vi göra vården bättre
Vi som jobbar på den här vårdenheten samlar in uppgifter om personer som har kraniosynostos och kraniofaciala syndrom. Vi samlar uppgifterna i ett register. Det heter Kranioregistret. Uppgifterna handlar om hur patienterna mår. Vi samlar också uppgifter om behandlingar. Vi vill veta hur bra patienterna blev av behandlingarna.
Många vårdenheter i Sverige samlar in uppgifter till Kranioregistret. Vi kan jämföra vården på olika enheter. Vi kan jämföra olika behandlingar och se vilka som är bäst. Vi vill att alla patienter ska få de bästa behandlingarna.
Vi vill samla uppgifter om dig Det är bra om det finns fakta om många patienter i registret. Då kan vi vara mer säkra på att det vi kommer fram till är rätt.
Vi vill gärna samla uppgifter om din vård i registret.
Det förändrar inte den vård du får.
Men uppgifterna bidrar till att vården kan bli bättre i framtiden.
Det har många patienter stor nytta av.
Det är frivilligt att vara med i registret. Om du inte vill vara med ska du säga till personalen.
Vi måste följa lagarna
När vi samlar in uppgifter till registret måste vi följa lagarna. Lagarna heter dataskyddsförordningen och patientdatalagen. Vi får samla uppgifter till registret för att det är bra för sjukvården och samhället.
Detta har vi uppgifterna till
Vi tar reda på vad vi behöver göra bättre.
Statistik. Till exempel kan vi se hur många patienter som blev bättre av en behandling.
Forskning.
Uppgifterna om dig är hemliga
Det finns lagar som säger att uppgifterna i registret är hemliga. Bara personer som har tillstånd får se dem. De som ger dig vård får se dem, till exempel sjuksköterskor och läkare. Vissa personer som arbetar med registret kan också få se dem. När man gör statistik lägger man ihop uppgifter om många patienter. Det går inte att se vilka människor statistiken handlar om. När uppgifter i registret inte längre behövs tas de bort.
Vi förvarar uppgifterna säkert
Vi skyddar uppgifterna så att inte obehöriga kan komma åt dem. Vi använder flera tekniska sätt att skydda uppgifterna.
Dina rättigheter
Du har rätt att slippa att uppgifter om dig samlas in till registret.
Om du vill att någon uppgift tas bort, så tar vi bort den.
Du har rätt att få veta vad som står om dig i registret.
Om något som står om dig är fel kan du få det rättat.
Om någon uppgift om dig fattas kan vi lägga till den.
Du har rätt att få veta vilka sjuksköterskor och läkare som har kunnat läsa uppgifter om dig.
Om de som har hand om uppgifterna bryter mot lagarna kan du klaga på det. Då ska felen rättas till.
I vissa fall kan du få skadestånd, alltså pengar som ersättning.
Så får du veta mer
Det står mer om det här på Kranioregistrets hemsida kranioregistret.se
Klicka på För patienter. Klicka sedan på Integritetsskydd för patienter.
Vill du prata med någon om Kranioregistret?
Du kan skriva brev eller ringa eller maila.
Skicka brev till: Kranioregistret Registercentrum Västra Götaland 413 45 Göteborg Ring till: 0725-72 55 62 Maila till: kranio@registercentrum.se
Den som ansvarar för att vi följer lagen är Regionstyrelsen för Västra Götalandsregionen.
Där finns en person som kallas dataskyddsombud. Dataskyddsombudet ser till att lagen följs. Vill du kontakta dataskyddsombudet? Maila till: koncernkontoret.dso@vgregion.se
För patienter
